lekkage, ziekzijn en tripjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu lekkage, ziekzijn en tripjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

lekkage, ziekzijn en tripjes

Door: marlies hulstijn

Blijf op de hoogte en volg Marlies

10 November 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Het is al weer een tijd geleden dat jullie wat van me hebben gehoord. Dit komt doordat ik een hele week ziek ben geweest. Waarschijnlijk moest ik alle andere jaren dat ik niet echt ziek was inhalen. Ik had een bacteriële infectie, want inhoud dat ik flink aan de diarree was en constant naar de wc aan het hollen was alsof mijn leven ervan afhing haha! Waar de herkomst precies vandaan komt is niet duidelijk. Ben twee keer naar een huisarts geweest om te smeken voor een wondermiddel om maar even te overdrijven. De eerste keer kreeg ik diarreeremmers die absoluut niet hielpen en de twee keer toen ik naar een andere huisarts ging kreeg ik een antibioticakuur, omdat ik het al vijf dagen had en er geen verbetering in zat.
Ondertussen zijn we tien dagen verder en gaat het al stukken beter. Ben er nog niet vanaf, heb er eind van de avond/’s nachts nog last van, maar overdag functioneer ik weer normaal haha!

Het weekend voor ik ziek werd ben ik naar de viering van de EBG (Evangelisch BroederGemeenschap) geweest. Dit is een stichting waar verschillende basisscholen in Paramaribo voor werken, waaronder mijn school. Ze vierden dat ze 275 jaar bestaan en dat werd gevierd door verschillende optredens. Één daarvan was een kinderkoor die ging zingen waar ook kinderen van mijn school aan mee deden. Ze konden met z’n allen redelijk goed zingen en ze hadden ook van de leuke typisch gewaden aan, ze waren wel heel lelijk geel/groen trouwens haha!

Ook ben ik naar Youth Voice geweest, een soort kindersongfestival. Het was de finale, dus ik was benieuwd hoe goed die kinderen konden zingen. Ze zongen echt goed! Alleen gaat het heel anders dan in Nederland. Ze worden één voor één op het podium geroepen om te komen zingen, maar verder word er niks aan ze gevraagd en er is geen jurycommentaar, hoewel ze er wel zijn, maar echt alleen op de achtergrond, je hoort ze verder niet wat ze van een optreden vonden. Dus de kinderen komen het podium op om wat te zingen en dan gaan ze weer van het podium af.
Het podium hadden ze dan nog wel leuk aangekleed. Verder kregen de vijf finalisten sowieso wel allemaal een prijs mee naar huis. De prijzen lopen ook op naarmate je hoger eindigt, maar dat is logisch. Volgens mij is het meeste geld ook uitgetrokken voor de prijzen. Het was wel leuk om te ervaren en om te zien hoe in Suriname televisie gemaakt word, want dit werd uitgezonden op de televisie.

Het is hier trouwens ook ontzettend mooi om het te zien onweren. Het is ongelooflijk hoeveel kleuren de lucht hier krijgt met onweer, zie de foto’s. Was heel erg mooi om te zien.
Ook hebben we al lekkage gehad in de slaapkamer van een huisgenootje door hevige en lange regenval. We hadden wel 6 pannen en handdoeken in haar slaapkamer gelegd en alle stekkers eruit getrokken, omdat het onweer echt dicht bij ons huis was wat best wel eng was, want het knalt ontzettend!
Dat wordt straks wat in de regentijd als het dagelijks zoveel regent!

Afgelopen weekend toen het weer wat beter met me ging heb ik een tripje gedaan naar de rand van Paramaribo. Het werd aangeraden om heel vroeg te vertrekken om aapjes en papegaaien te spotten en wel om 5.30 uur. Zoals gewoonlijk werd dat later doordat onze touroperator pas om 6.15 uur kwam. Helaas heb ik maar 1 aapje gezien van veraf, terwijl het een gebied was waar veel aapjes zitten, maar ze lieten zich niet zien. Ook heb ik wel geteld 1 papagaai mogen zien vliegen. Dat was jammer, maar helaas.
Ook ben ik naar een bedevaartsoort geweest en een openbare crematie van de Hindoestanen. Kan dat hier dan zomaar?? Ja dat kan. Vinden ze niet eens raar. Ik zag letterlijk dat de kist met het lijk op een stapel met brandhout kwam te liggen om het te verbranden, gewoon buiten. Het was wel afgelegen, maar het blijft vreemd om te zien.

Ook ben ik naar Overbridge geweest. Dit is een soort White beach, maar dan natuurlijker en minder aangelegd. Het was echt een relaxed dagje en het is daar gewoon super mooi.
Heb ook voor het eerst auto gereden, had mijn rijbewijs niet eens bij me. Ik had gevraagd of ik de terugweg mocht rijden en daar deden die gasten die wij kennen van salsa niet moeilijk over.
Ik reed in een automaat en na wat uitleg reed ik gewoon weg, op de linkerhelft! Ik vond het erg leuk, maar moest af en toe wel goed letten op gaten in de weg, want dat is hier nog wel eens het geval. Ook werken de drempels hier zéér afremmend! Damn, ik moest echt met 1 km/h die drempels over, want anders komt de auto met zo’n plof neer dat ik bang ben dat de banden het begeven.

Ohja over mijn stage vertel ik een volgende keer weer, want anders word het verslag weer zo lang.

Voor foto’s check: http://picasaweb.google.com/105977152758299414324/Week5#
Foto’s van week 6 komen nog.
En de beloofde filmpjes gaan het helaas niet worden, ze voltooien de download nooit. Dus dat worden filmpjes kijken in Nederland:)

Nog bedankt voor alle leuke en lieve reacties! Blijft leuk om te lezen. Enne…Ik heb nog een muur die opgevuld moet worden met leuke kaartjes ^^ Vind het absoluut niet erg om hier post te krijgen, want het kan van alles zijn, behalve rekeningen:)

Liefs Marlies

  • 11 November 2010 - 09:03

    Lieke Hiddink:

    Hee marlies!

    Wow dat onweer is echt mooi!!
    Balen dat je zo ziek bent geweest.. Maar gelukkig gaat het weer beter en heb je het naar je zin!

    Liefs!

  • 11 November 2010 - 11:30

    Ans Baars:

    Hoi Marlies
    je maakt wat mee geniet ervan het blijven mooie herinneringen. wij zijn net terug van onze zuid afrika reis ook veel gezien en meegemaakt. zijn er in paramaribo ook zulke mooie kindjes in zuid afrika wel. veel plezier verder en horen wel weer wat je allemaal memaakt

    groet Ans

  • 11 November 2010 - 14:09

    Aafke:

    Lieve Marlies,

    Wat een prachtige foto's van dat onweer! Inderdaad mooie kleuren joh! Zal in het echt nog wel veel mooier zijn dan op de foto's :) Mooi verhaal weer, maar het wordt wel tijd voor wat stage-verhalen hoor! Anders denkt iedereen dat je daar niets anders doet dan vakantie vieren... ;)

    Had Erik nog de groetjes gedaan? We zijn vorige week lekker uit eten geweest en daarna de stad ingeweest (nijmegen). Was erg gezellig, maar we missen je wel hoor!

    Brasa, Aafke

  • 11 November 2010 - 14:30

    Hoi Marlies:

    Ik lees dat je weer van alles aan het doen bent.Gelukkig ben je weer wat opgeknapt,niet fijn om in zo,n ver land ziek te zijn.
    Blijf genieten en ik wacht al weer op je nieuwe verhaal over je stage.
    Heel veel groeten van mij,
    Carla

  • 11 November 2010 - 14:34

    Carla:

    Woooohw wat een luchten met dat onweer, prachtig om te zien en wat een mooie foto,s heb je ervan gemaakt.
    Geweldig!!!!
    groetjes nogmaals,
    Carla

  • 14 November 2010 - 10:51

    Lucia:

    wat een mooie luchten tijdens het onweer ik denk dat je dat nog nooit heb meegemaakt ik spreek je vanmiddag nog wel kus lucia

  • 14 November 2010 - 13:32

    Hester:

    Hallo Marlies,
    Fijn dat je weer beter bent en we al je belevenissen weer kunnen
    lezen.Je hebt weer mooie foto's gemaakt.En die drempels... gewoon uitproberen:)
    Lieve groetjes van allemaal

  • 17 November 2010 - 16:24

    Moniek:

    Heey Marlies!

    Wat een mooi verhaal weer. Wel balen dat je zo ziek bent geweest zeg! Voel je je nu weer helemaal beter?
    De foto's van het onweer zijn idd super mooi! Leuk ook dat je de opnames van een kindersongfestival hebt gezien!
    Hier gaat het verder goed. Het wordt wel koud nu in Nederland hoor! Geniet nog maar even lekker van het warme weer daar :D
    Zaterdag hebben we de housewarming, de meeste dingen zijn nu wel klaar. Als je weer in Nederland bent, kom je maar snel een keer langs met Erik!
    Veel plezier nog!!!

    Dikke knuffel!

  • 20 November 2010 - 22:16

    Ida:

    Hoi Marlies, wat leuk om te lezen hoe het daar is zou er ook zo heen willen
    Ik ben nu bij je vader en moeder en gaan morgen naar een verjaardag van een tante van ons die 90 wordt.
    Ik wens je nog een hele fijne en leerzame periode in het verre Suriname. Heel veel groetjes Ida

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

Genieten, genieten en nog eens genieten!!

12 Januari 2011

Back to Basic!

12 Januari 2011

Een knallend einde van 2010!!

28 December 2010

Wan bun Nyun Yari!

04 December 2010

Fun and adventure at the Raleighvallen
Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 25049

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: