Fun and adventure at the Raleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu Fun and adventure at the Raleighvallen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

Fun and adventure at the Raleighvallen

Door: marlies hulstijn

Blijf op de hoogte en volg Marlies

04 December 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve Bakra’s


Afgelopen weekend ben ik 4 dagen de jungle in geweest met Sanne, Tirza, Lian en Nicole. Het was echt een ontzettend mooie ervaring.
Vrijdag vertrokken we dan en we moesten eerst ruim 3,5 uur in de bus zitten waarvan het grootste deel over bauxietwegen, dus veel hobbels en gaten wat het ook wel weer extra leuk maakte.
Na 3,5 uur kwamen we dan aan in Witagron (wittegrond) een inheems dorp. We kregen een rondleiding door het dorp en hoe ze daar leven is echt terug naar de basis. Ze leven daar voor het eten en drinken, wat er gelukkig volop is. Bananen en kersen bijvoorbeeld groeien daar gewoon aan de boom en nog heel veel ander eten. Ook maken ze daar Korjaalboten, wat ook een belangrijk bron van inkomsten is. Een boom wordt dan helemaal uitgehold en dan opgerekt door verbranding. Zo ontstaat een hele stevige bodem, die wel 15 jaar mee kan. Na de rondleiding kregen we ons middagmaal, rijst met kip. De eerste van de 6, maar wel elke keer super lekker! De wc daar was helaas minder prettig, het zat vol met kakkerlakken, steekmieren en ander ongedierte. Voor het doortrekken stond er een emmer met water…

In de korjaalboot vervolgden we onze reis over de Coppenamerivier naar de Raleighvallen wat ongeveer 3 uur duurde. Kreeg daar wel echt een zere kont van, maar het uitzicht maakte veel goed. Eenmaal aangekomen bij de Raleighvallen werden we begroet door de doodskopaapjes. Wat een mooie aapjes zijn dat! We hebben onze hangmatten opgehangen in een soort ‘open’ huis en zijn daarna wezen chillen bij het water tussen de rotsen, genietend van het uitzicht.

Zaterdag gingen we de Voltzberg beklimmen, maar voor we echt aan de klim begonnen, hadden we al een wandeling van 8 km door het subtropisch regenwoud gemaakt. Het was heel erg mooi en onze gids, een boscreool, legde veel uit over de verschillende soorten bomen, planten en hun zaadjes. Zo weet ik nu waar ijzerblad voor dient, dit was zijn uitleg: “ If jij heeft hoge bloed, jij gaat nemen die zaadjes van die ijzerblad, dan jij gaat maak thee, dan jij gaat drinken, dan die hoge bloed gaat weg”.
Ook hoeven de dokters in Nederland geen keizersneden meer uit te voeren hoor. Als de baby maar niet wil komen dan maak je van een schildpaddenliaan thee, dat drink je op en dan komt je baby meteen. Fluitje van een cent toch?

Na 3 uur wandelen kwamen we aan bij de Voltzberg. Daar begon het keihard te regenen. Bikkels als wij zijn hebben we de regen getrotseerd en de berg in de stromende regen beklommen zonder enige houvast en bescherming! Het was behoorlijk steil en de mensen die geen goed profiel onder hun schoenen hadden, moesten op blote voeten. Het was in elk geval een echte uitdaging en ik voelde me ook zeer voldaan dat ik de top bereikt had en een schitterend en onbeschrijflijk mooi uitzicht over het regenwoud had. Ik kon heel mooi zien hoe de regen boven het regenwoud al deels verdampte.
Achteraf hoorden we van een andere gids dat het eigenlijk heel onverantwoord was dat we die berg op waren gegaan. Als we waren uitgegleden was het niet goed afgelopen.

Toen we de berg op waren geklommen, moesten we er natuurlijk ook weer vanaf. De daling was nog gladder, maar we zijn allemaal veilig beneden gekomen en toen konden we weer 8 km terug lopen. Daarna was ik ook echt kapot, had geen voeten meer over, maar het was zeker de moeite waard!
’s Avonds werden we vermaakt door de Raleighboys. Ze speelden op hun trommels en wilden alleen spelen als wij dansten. Daarna ben ik lekker in mijn hangmatje gaan liggen en ben ik in slaap gevallen met het geluid van het water op de achtergrond en als je goed luisterde kon je ’s nachts het gebrul van de brulapen horen. Maar die hoorde ik niet, want ik sliep te vast hihi!
Zondag werd ik wakker met ontzettende spierpijn in mijn bovenbenen. Hoe zou dat nou komen? Vandaag gingen we naar de moedervallen, ook hiervoor moesten we drie kwartier wandelen. De moedervallen zijn wat grotere stroomversnellingen, ook hier was het weer ontzettend mooi.
Na de moedervallen gingen we met wat Surinamers een Surinaams spel spelen in het zand dat ‘Djoull’ heet. Het duurde even voor ik het snapte aangezien de regels nog wel eens veranderd werden in hun voordeel.
Daarna gingen we Piranha’s vissen waar de kokkin Piranhasoep van ging maken. Ik heb de bereiding mogen zien en het is best bijzonder dat ik daarna nog wel zin had in Piranhasoep.
Eerst worden de schubber van de Piranha er afgeschubd, daarna worden de ingewanden eruit gehaald en word de vis in stukken gesneden, gewassen en daarna in de pan verder bereid. Maar de soep smaakte heerlijk.
’s Avonds zijn we op jacht gegaan naar bosspinnen. We hebben er één gevonden in een ananasplant. Helaas vond hij ons bezoek niet zo leuk, want hij ging er snel weer vandoor.
Ook heb ik met Sanne nog een leuk gesprek gehad met een lokale bewoner. Hij wil graag in Nederland wonen en denkt dat het heel makkelijk gaat als hij met een bakra trouwt. Krijgt hij een verblijfsvergunning in Nederland en zijn we allemaal gelukkig. Hij begreep echt totaal niet hoe het er in Nederland aan toe gaat. Ik vond het in elk geval erg grappig.

Maandag was het alweer tijd om naar huis te gaan. We hebben nog even lekker gechilld, onze hangmatten opgeruimd en daarna weer met de korjaalboot en bus terug naar huis gegaan.

En verder heb ik de onafhankelijkheidi n Suriname nog gevierd. Dit werd uitbundig gevierd met een defilé waarbij ik Bouterse nog even snel voorbij zag lopen naar het presidentiële huis. Ook waren er zang- en dansshows, vliegtuigshow, parachuteshow en nog veel meer.

Morgen vier ik met de andere meiden Sinterklaas en ik wens jullie ook allemaal nog een hele leuke sinterklaasviering.

Voor foto’s van de Raleighvallen check: http://picasaweb.google.com/105977152758299414324/Week9#

Brasa, Marlies

  • 04 December 2010 - 22:54

    Erik:

    Die spierpijn had je wel verdiend. Wat inspanning is ook wel eens goed voor je daar in Suriname. Ook lekker die vissensoep. Als je die foto's hebt gezien krijg je spontaan honger. (niet dus :P) Ik zal zorgen dat je zo snel mogelijk wat foto's van hier in Nederland ziet. Het blijft hier maar sneeuwen.

    Dikke kus!

  • 05 December 2010 - 08:43

    Moniek:

    Heey Marlies!

    Wat leuk dat je een jungletocht hebt gemaakt! De foto's zien er weer fantastisch uit!
    Die piranhasoep ziet er wat minder fantastisch uit. Wel erg bijzonder om de bereiding te zien en het te proeven!
    Geniet van het lekkere weer en een hele fijne sinterklaas!

    Liefs, Moniek

  • 05 December 2010 - 09:11

    Suus:

    Hee meissie!

    Jeej volgens mij heb je straks een super conditie als je weer terug bent in Nederland (niet dat je geen conditie had hoor :P) OMG je gaat toch niet vrijwillig naar spinnen zoeken!! Die's gek! :P
    Wedden dat als ik was meegegaan dat jullie er heel veel hadden gezien! Ik trek ze altijd aan op de een of andere manier... Haha!

    Nog bedankt voor je liefe mailtje! Hoe gaat het verder met je stage/opdracht?

    Dikke knuf!

  • 05 December 2010 - 13:28

    Gonny Wesselink:

    Hoi Marlies jullie zijn heel ondernemend bezig. Ik vind het een prestatie.
    Wij gaan vanmiddag ook sinterklaas vieren met Bas uiteraard.Wij wensen jullie ook een gezellige dag toe.
    Groetjes van Joop, Bert en Gonny.

  • 07 December 2010 - 19:04

    Ruben:

    Zo is er ook een al lekker bruin..tsss Tis hier alleen bruin van die vieze natte bruine platgereden sneeuw...:P

  • 12 December 2010 - 13:50

    Heleen:

    Beetje laat, maar bij deze nog ff een reactie van mij. Ik vind je wel echt avontuurlijk hoor! Bikkel! Een beetje door de bushbush wandelen en in de stromende regen een bergje beklimmen. Daarna slapen tussen de apen en spinnen zoeken. Petje af! ;)
    Hoop dat jullie sinterklaasviering leuk was! De mijne was prima, nu alweer onderweg naar kerst. Veel plezier daar en tot later!
    Groetjes van mij

  • 13 December 2010 - 13:46

    Carla:

    Oh Marlies wat een prachtige foto,s bij dit verhaal. Het is toch echt super wat jij daar allemaal ziet en doet. Dat lijkt me nou echt genieten. Wat een schitterende natuur en wat een belevenis met die aapjes en die wandeling naar de top. Goed dat je hebt doorgezet want het uitzicht maakt altijd alle moeite weer goed.
    Fijn dat je weer zo mooi geschreven hebt en ik wacht weer lekker op je volgende verhaal. Hele prettige Kerstdagen en een fantastisch Nieuwjaar gewenst in dat verre land met die warme zon. Blijf genieten!!!!
    Groeten van mij,
    Carla

  • 13 December 2010 - 19:52

    Louelle Groot Roessink:

    Sjonge Marlies,

    wat een belevenissen allemaal weer! Ongelofelijk wat jij daar allemaal doet, ziet, hoort, voelt en kortom, allemaal mee maakt! Je bent echt in een totaal andere cultuur terecht gekomen! Heel bijzonder. Ben blij voor je dat je er zo van geniet en dat je het daar zo goed naar je zin hebt! Ik wens je nog een leuke tijd toe en wacht af tot je volgende verhaal!

    Liefs,

    Louelle

  • 15 December 2010 - 19:12

    Renske Langwerden:

    Marlies!

    Gaaf verhaal!
    Hoe bevalt het daar?
    Heel veel plezier en geniet van het weer daar!
    Want het is hier koud en sneeuw..
    Succes!

    Liefs Renske.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

Genieten, genieten en nog eens genieten!!

12 Januari 2011

Back to Basic!

12 Januari 2011

Een knallend einde van 2010!!

28 December 2010

Wan bun Nyun Yari!

04 December 2010

Fun and adventure at the Raleighvallen
Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 25040

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: