Wan bun Nyun Yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu Wan bun Nyun Yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

Wan bun Nyun Yari!

Door: marlies hulstijn

Blijf op de hoogte en volg Marlies

28 December 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen uit het koude besneeuwde kikkerlandje!

Ik heb vanuit Nederland al weer heel veel verhalen gehoord over de sneeuw en jullie hebben ook een mooie witte kerst gehad met jullie familie. Dat was hier toch wel even anders. Hier heb ik kerst gevierd in de zon met de bikini aan en natuurlijk zonder mijn (schoon)familie en vriend, heel! Het kerstgevoel was hierdoor toch wel wat minder, maar wel heel gezellig met de meiden. De dag begonnen we met een heerlijk kerstontbijt. Verder gezellig spelletjes gespeeld en in de zon gezeten, want door de regentijd gaat de kleur er toch wel een beetje af, dus moest weer even bijkleuren nu de zon lekker scheen.
’s Avonds hadden we een uitgebreid zelfgemaakt diner met natuurlijk veel te veel eten, maar dat hoort er natuurlijk bij. Na mezelf propvol te hebben gegeten, hebben we hints en moordenaartje gespeeld. Het was werkelijk waar hilarisch, nog nooit zo gelachen met dat spel! Na onze buikspieren weer getraind te hebben zijn we nog uitgeweest naar Zsa Zsa Zu.

2e kerstdag was het plan om naar overbridge te gaan om te zwemmen en bij te slapen. Helaas was het weer helemaal niet mooi, alleen maar bewolking en regen en veel wind. Daardoor voelde het ook echt koud aan, de temperatuur zal ik maar noemen…
Zijn dus ook eerder naar huis gegaan en hebben het daar gezellig gemaakt.

Kerstavond heb ik trouwens in een kerk doorgebracht..een gospelkerk wel te verstaan. Het leek ons allemaal wel leuk om dat eens mee te maken. Heel toevallig kozen we een kerk uit waar president Bouterse al van jongs af aan komt en hij was er die avond ook. Die kerkdienst werd live uitgezonden en we waren met z’n allen op de Surinaamse televisie te zien. Het eerste half uur hebben we allemaal luid gezongen en dat was ook echt wel leuk, maar daarna was het vooral luisteren naar preken en af en toe kwam er nog iemand zingen.
Ook president Bouterse is nog aan het woord gekomen. Hij hield een nogal vreemde kersttoespraak, want hij wilde het eens een andere wending geven. Het ging over de oorlogen in de wereld en kernwapens etc. de clue van zijn verhaal was waarom er nog steeds geen vrede op aarde is? Tsjahh….Het was in elk geval geen warme kersttoespraak.

Oud & Nieuw belooft hier ook een waar spektakel te worden. Vanaf 23 december tot en met 5 januari mag hier vuurwerk afgestoken worden, dus dat is al een dolle boel! Overal hoor ik al vuurwerk, of het nou ochtend of avond is. Deze hele week is er ’s avonds al van alles te doen, echt hartstikke leuk! Heb ook veel zin in de jaarwisseling hier, lijkt me erg mooi om mee te maken, want dan is het echt de hele dag feest!

Maar de afgelopen weken heb ik natuurlijk ook weer genoeg gedaan. Zo heb ik nog sinterklaas hier gevierd en ben ik nog 3 dagen op trip geweest. Heb een jeepsafari gehad wat erg leuk was. Er konden vier mensen voorin en 4 mensen achter in de bak. Achter in de bak was vet grappig, door al dat gehobbel werd je flink door elkaar geschut en heb ook een paar keer hard mijn hoofd gestoten. Op een gegeven moment had ik er ook wel genoeg van, gelukkig heb ik geen last van misselijkheid. De savanne zag er wel mooi uit en het was ook mooi om te zien hoe al het water langs de weg opsteeg wanneer de jeep er met een vaart door heen reed. Was een hele leuke ervaring.

Stage loopt ook lekker, op dit moment heb ik natuurlijk vakantie, want de school is dicht, maar de afgelopen weken heb ik me op stage goed bezig gehouden.
Heb zoals gewoonlijk gesprekken gevoerd met kinderen en ouders. Daarnaast ben ik instellingen gaan bezoeken die van betekenis kunnen zijn voor de school. Zo ben ik bijvoorbeeld bij stichting Sucet geweest, een stichting die kinderen begeleidt met taal- en lees problemen/achterstanden. Via hen kon de school ook weer materiaal te leen krijgen om in de les te gebruiken, want de school zelf heeft niet zo veel, dus alle beetje helpen en ze waren ook erg enthousiast.
Ik vond ook grappig om te zien dat bij stichting Sucet rekenboeken lagen die ik zelf gebruikte op de basisschool. Dus de afgedankte methodes uit Nederland gaan vervolgens naar ontwikkelingslanden als Suriname.
Met school hebben we ook kerstviering gehad met de kinderen en zijn Alice en ik uitgenodigd om mee te gaan naar Sarinah voor de kerstviering van het personeel van de Saronschool. Sarinah is een Indisch restaurant waar we met de leerkrachten heerlijk hebben gegeten. Ik vond het erg leuk dat we gewoon meegevraagd werden door het schoolhoofd en dat ze ons overal bij betrekt.

Het onderzoek waar ik de vorige keer over vertelde is allang niet meer doorgegaan. Dit komt doordat ze bij stichting PCOS vonden dat we nog te weinig tijd hadden en er geen begeleiding voor ons was. Erg jammer, maar in elk geval genoeg tijd voor stage.

Gister heb ik weer afgedanst voor semi 2 alweer. Het was een lange test waarin ik met 4 verschillende mannen moest dansen, maar ik en de andere meiden zijn allemaal geslaagd. Dus op naar Advance!

Allemaal nog een hele fijne vakantie en ik wens jullie ‘Wan bun Nyun Yari!’ Of te wel ‘een gelukkig Nieuwjaar!’ En natuurlijk veel liefde en gezondheid! Maak er wat moois van:)

Voor alvast wat foto’s van kerst en afdansen check: http://picasaweb.google.com/105977152758299414324/Week12En13#

Brasa, Marlies

  • 28 December 2010 - 18:45

    Moniek:

    Lieve Marlies,

    Wat een superleuk stukje weer! Wat leuk dat je in zo'n gospel-kerkje bent geweest, lijkt me echt gaaf om mee te maken! En dat je Bouterse hebt gezien is ook wel bijzonder!
    Gelukkig gaat het op stage ook goed. Lijkt me echt leuk om die scholen en stichtingen daar te zien.
    Wat goed dat je al voor Semi 2 geslaagd bent! Echt super!
    Je foto's zijn ook echt superleuk! Vooral die ene in dat roze jurkje waar je zo grappig lacht! Echt zo'n Marlies-lach! haha ;P
    Heel veel plezier nog meid!!

    Dikke knuffel!

  • 28 December 2010 - 19:07

    Manouk:

    Lieve Marlies,
    Wat fijn dat je het naar je zin hebt daar, ook zo rond de feestdagen! Ik mis je wel hoor.. Als je terug bent gaan we gauw wat doen met z'n 4tjes!Nog heel veel plezier daar en een fijn oud&niew! Veel liefs, xx

  • 28 December 2010 - 21:44

    Sann:

    Lieve Marlies!

    Wat ontzettend fijn dat je het nog leuk hebt! En fijn ook dat kerst toch nog leuk was, ondanks dat je niet bij je familie en Erik was!
    Hou je het nog een beetje vol allemaal?

    Ik mis je wel hoor! Zoals Manouk al schreef; als je terug bent moeten we gauw weer wat afspreken met zn 4en, dan kunnen we al je verhalen horen!!
    Maaarr..dan ga ik voor die tijd ook maar ff onder de zonnebank denk ik;) Anders lijken we wel heeeel wit naast jouwn gebruinde huidje;)

    Dikke kus, en ook voor jou een
    heeeeeel gelukkig nieuw jaar met veel liefde en gezondheid!!

  • 29 December 2010 - 15:51

    Suus:

    Hee Liefie!

    Wil je mij Salsa les geven als je straks weer terug bent? :D
    Wat had je een mooi jurkje aan bij afdansen!
    Over iets meer dan een maandje ben je weer tuihuis! Zal iedereen en vooral Erik en je familie erg blij mee zijn!
    Ellen komt volgende week aan in Suriname, misschien zie je haar nog wel? Ze blijft daar tot september en gaat samenwonen met haar vriendje.
    Ben erg benieuwd hoe dat gaat werken :)

    Veel liefs en nog veel plezier en succes!

    Suus

  • 29 December 2010 - 17:35

    Heleen:

    Hey!
    Fijn dat je je nog zo goed vermaakt, maar een kerst zonder sneeuw en kou lijkt me wel raar;). Alvast gelukkig nieuwjaar!!
    Liefs Heleen

  • 29 December 2010 - 22:49

    Erik:

    Leuk leuk! Ik heb hier ook een leuke kerst gehad met je ouders. Het was erg gezellig. Ik heb zoooo gelachen om een paar van je foto's van deze keer. Echt super grappig!

  • 29 December 2010 - 23:16

    Hester:

    Hai Marlies,
    Wat leuk om weer wat te lezen over je belevenissen.
    En fijn dat de stage nu goed loopt.
    Van die ene 'Marlies'foto (is denk ik wel duidelijk) schiet iedereen spontaan in de lach ;)
    Geniet van een mooie jaarwisseling en dat volgend jaar ook een spetterend jaar mag worden***
    lieve groetjes,
    Hester


  • 30 December 2010 - 11:58

    Carla:

    Hai Marlies,
    dat was weer een mooi verhaal en wat een feest lijkt t allemaal wel, geweldig dat je er zo van kunt genieten. wij hebben inderdaad een witte kerst en daarom ook een heerlijk sfeertje.Hoort er toch wel een beetje bij vind ik. Voor jou zal het heel anders geweest zijn maar ook zeer bijzonder. Wie kan zeggen met Bouterse in de kerk gezeten te hebben???? niemand toch?? Ik geniet enorm van je verhalen je schrijft heel erg leuk en zie het helemaal voor me. Blijf nog lekker genieten van al het moois en bijzonders wat daar te zien is, want voor je het weet zit je weer in het vliegtuig naar hier.( Ook wel weer fijn natuurlijk, familie en zo) Ik wens je een geweldige jaarwisseling op een heel bijzondere manier en een fantastisch 2011. Je bent een kanjer!!!! wees trots op jezelf!!!
    groetjes van mij,
    Carla

  • 30 December 2010 - 11:58

    Carla:

    Hai Marlies,
    dat was weer een mooi verhaal en wat een feest lijkt t allemaal wel, geweldig dat je er zo van kunt genieten. wij hebben inderdaad een witte kerst en daarom ook een heerlijk sfeertje.Hoort er toch wel een beetje bij vind ik. Voor jou zal het heel anders geweest zijn maar ook zeer bijzonder. Wie kan zeggen met Bouterse in de kerk gezeten te hebben???? niemand toch?? Ik geniet enorm van je verhalen je schrijft heel erg leuk en zie het helemaal voor me. Blijf nog lekker genieten van al het moois en bijzonders wat daar te zien is, want voor je het weet zit je weer in het vliegtuig naar hier.( Ook wel weer fijn natuurlijk, familie en zo) Ik wens je een geweldige jaarwisseling op een heel bijzondere manier en een fantastisch 2011. Je bent een kanjer!!!! wees trots op jezelf!!!
    groetjes van mij,
    Carla

  • 30 December 2010 - 12:03

    Carla:

    sorrie, 2x mijn verhaal, maar nog ff zeggen dat de foto,s zo ontzettend leuk zijn. Heb je meteen een beeld bij jou verhaal.
    groetjessssssssss
    Carla

  • 02 Januari 2011 - 12:36

    Nan:

    Marliesje, ik mis je!
    Happy new year (L) Hoe was je jaarwisseling?
    Dikke knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

Genieten, genieten en nog eens genieten!!

12 Januari 2011

Back to Basic!

12 Januari 2011

Een knallend einde van 2010!!

28 December 2010

Wan bun Nyun Yari!

04 December 2010

Fun and adventure at the Raleighvallen
Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 25043

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: