Stage en Kaaimannentour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu Stage en Kaaimannentour - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

Stage en Kaaimannentour

Door: marlies hulstijn

Blijf op de hoogte en volg Marlies

22 November 2010 | Suriname, Paramaribo

Lieve bakra's (blanken),

Het leven hier gaat zo z'n gangetje en alles is eigenlijk al niet meer nieuw, maar 'normaal' aan het worden. Ik kan me ook al niet meer voorstellen hoe de vorst bij jullie voelt (sorry) Waar mijn lichaam het nu van koud krijgt is als ik een winkel binnenloop waar de airco op 23 graden staat. Ik probeer jullie absoluut niet jaloers te maken, but it is just the way it is:P

Zoals beloofd zal ik ook wat vertellen over stage. Mijn stage komt steeds meer op gang. Ik voer gesprekken met kinderen die door hun leerkracht zijn aangemeld bij mij, doordat ze gedragsproblemen en/of leerproblemen hebben door bijvoorbeeld de thuissituatie. Ook nodig ik ouders uit voor een gesprek en heb ik hun toestemming nodig om hun kind verder te mogen behandelen. Ik vind het erg leuk om die gesprekken te voeren, maar ik ben daar niet een hele dag mee bezig. Ik behandel kinderen uit de bovenbouw en het komt vaak genoeg voor dat ik ze pas na de pauze om half 11 kan spreken, doordat ze daarvoor een repetitie hebben. Dan moet ik mij tot die tijd bezighouden met iets anders om de tijd te doden. Dan neem ik mijn laptop maar mee om nog verslagen en dergelijke te schrijven. Ook zijn oudergesprekken altijd weer spannend, omdat ik van te voren nooit weet of ze komen. Ze kunnen zo een paar minuten van te voren af bellen. En als ze afbellen vind ik dat al heel prettig omdat ik dan tenminste weet dat ze niet komen. Sommige ouders bellen gewoon niet af en dan zit ik toch te wachten, omdat Surinamers vaak ook te laat zijn. Dat zijn wel de minder leuke kanten aan de stage, maar verder vind ik het wel heel leuk.

Ook heb ik nu een onderzoek die ik samen met Alice uitvoer op het Alternatief Curriculum. Het alternatief curriculum is een project van stichting PCOS, waar ik voor werk. Het alternatief curriculum is een naschool project voor jongeren die in het reguliere onderwijs niet meekomen door uiteenlopende problemen. Op het alternatief curriculum leren de jongeren een vak door een personal trainer en bij een positieve afronding krijgen ze daarvoor een certificaat die erkend is, dus daarmee kunnen ze ook aan werk komen.
Er is ook een maatschappelijk werkster in dienst die gesprekken voert met de jongeren en ze verder moet helpen met hun problemen. Echter loopt het maatschappelijk werk niet en het doel van ons onderzoek is om het huidige takenpakket van het maatschappelijk werk te verduidelijken en de werkzaamheid ervan te onderzoeken.
We zitten nog in de opstartfase, dus kan er verder nog niet veel over zeggen, behalve dat ik er veel zin in heb.

En verder heb ik natuurlijk wel weer hele leuke dingen gedaan….!

Vorig weekend ben ik met de groep op een kaaimannentour geweest. Dit was echt heel erg leuk. Van te voren had ik me goed ingesmeerd met deet en bedekkende kleren aangetrokken, omdat er in de swamp héél véél muggen zouden zitten. Nou de hoeveelheid muggen was nog meer dan ik me van te voren kon voorstellen. Ondanks mijn bedekkende kleren werd ik alsnog gestoken, ze zaten echt overal en om iedereen heen. Werd gek van dat gesteek, maar kan er ook weinig aan doen.
Eenmaal in de swamp gingen we op zoekn aar oplichtende oogjes, want dat zijn natuurlijk de kaaimannen. Ze worden op een leuke manier gevangen. Je hebt een soort netje, maar dan zit er gewoon één elastiek aan, die gaat om de kop van de kaaiman en dan wordt het omhoog getrokken, zodat de kop vast zit. Vervolgens wordt de bek ‘dichtgesnoerd’ met een elastiek, zodat ze niet kunnen bijten als ze dat willen. Daarna mochten we de kaaiman vasthouden en ik leef nog steeds, dus alles is goed gegaan en was ook erg leuk om eens mee te maken. Heb er natuurlijk ook foto’s van gemaakt:)

Ook kennen ze hier bierfeesten. Ben nog naar het Parbofeest geweest, omdat parbobier dit jaar 55 jaar bestaat was er groot feest. Er waren zang en dansoptredens en héél véél mooi siervuurwerk. Heb nog nooit zo lang en zulk mooi vuurwerk gezien. Daar is echt onwijs veel geld in gestoken, wat naar mijn idee beter in andere dingen geïnvesteerd had kunnen worden. Maar desalniettemin was het echt heel mooi!

Afgelopen weekend ben ik nog naar de bioscoop hier geweest. Het was echt heel goedkoop en de bioscoop was een stuk mooier dan in Doetinchem. De stoelen zaten vet chill en de leuning kon ook lekker naar achter en de popcorn smaakte ook onwijs goed. Enige nadeel was dat de films hier niet ondertiteld worden, hoewel ik de film gelukkig wel goed kon volgen. Zeker een bioscoop waar ik vaker naartoe ga.

Ook heb ik een hele lange fietstocht gehouden, kan wel ongeveer 100 km zijn. De natuur was echt heel mooi, net alsof je naar een plaatje in een tijdschrift kijkt, alleen dan zie ik het met eigen ogen. Dat was echt een moment van…ja, ik ben in Suriname! Wat heb ik toch een geluk dat ik dit allemaal mag meemaken en ja, dat heb ik allemaal aan mezelf te danken!
Tussendoor zijn we nog wezen stoppen bij Domburg, een toeristische plek waar ook veel Surinaamse gezinnen komen. We hebben daar lekker gegeten en naar het toilet gaan was ook heel grappig. Als je in Suriname naar de wc gaat, betaal je wat geld net als in Nederland en krijg je een klein stukje papier mee, want aan wc-papier op het toilet doen ze hier niet. Bij die wc stond dat je voor plassen 1,00 srd moet betalen en voor ‘afgaan’ 2,50 srd. Afgaan is hier dus poepen of een grote boodschap, hoe je het ook wil noemen. Je moet dan dus meer betalen om meer wc-papier mee te krijgen.
Ook zijn we nog met een pontje naar een sinaasappelplantage geweest. Er schenen daar hele lekkere zoete sinaasappels te zijn. Ik heb er één geproefd en het was echt heel lekker! Heel anders dan de sinaasappels in Nederland en de schil gaat er heel makkelijk af:)
Aan het eind van de fietstocht was ik ook wel weer blij dat ik thuis was, want 100 km is leuk, maar je krijgt er wel een enorm zere kont van. Maar mijn beweging van die dag heb ik in elk geval wel weer gehad.

Voor foto’s van de kaaimannentour, vuurwerk, fietstocht etc check:
http://picasaweb.google.com/105977152758299414324/Week7#

Brasa, Marlies


  • 22 November 2010 - 18:05

    Erik:

    Hey Schat! Was het hier maar 23 graden. Het ijs zat hier al op de auto's. Ik hoop dat je er een beetje aan gewend raakt aan al dat telaat komen, dan valt het bij mij niet zo op als je weer terug bent. Ik had de meeste foto's al gezien, maar het blijft leuk om ze te bekijken. Dikke kus van je vriendje!

  • 22 November 2010 - 23:49

    Franklin:

    Hee Marlies! Leuk verhaal. Interessant om te lezen waar je je qua stage mee bezig gaat houden. Ik kom net terug van de bioscoop hier en die was ook een stuk mooier dan de bios in Doetinchem. Wel iets vermoeiender natuurlijk zonder ondertiteling.

    Veel succes nog!
    Groet, Franklin

  • 23 November 2010 - 08:02

    Aafke:

    Stoer joh, die kaaiman vasthouden! Moet je wel lef voor hebben ;) En inderdaad, was het hier maar 23 graden. Ik liep vanochtend te bibberen, op 't station en naar stage! Brr! Ze voorspellen komende dagen vorst en misschien zelfs al sneeuw.... Dus, geniet maar lekker van het weertje daar en stuur wat zon hierheen, wil je? (A)

    Liefs, Aafke

  • 23 November 2010 - 11:20

    Annet Dolphijn:

    Hoi!

    Klinkt allemaal weer leuk hoor:) Ik hoop dat je stage project ook goed gaat lopen, het klinkt iig leuk!

    En vooral veel leuke dingen blijven doen! Geniet ervan!

    Liefs

  • 23 November 2010 - 13:38

    Ruben:

    Beste Marlies,

    Ondanks alle welgemeende excuses over hoe koud 23 graden wel niet is en dat je absoluut medelijden met ons hebt met de vorst en aankomende sneeuw..right!
    Wel stoer van je in kaaimannentoer hoor!
    Je bent dus nu echter nooit meer onder de indruk van ons vuurwerk, onze sinaasappels, onze bioscoop, ons stukje fietsen naar huis, onze muggen, ons ongeduld etc..
    Dat wordt nog wat in Nederland...

    Veel plezier!

    Ruben

  • 23 November 2010 - 18:34

    Moniek:

    Hey Marlies!

    Ohhw, ik wou ook dat ik in Suriname zat!! Wat heerlijk dat het daar zo lekker warm is! Hier wordt het alleen maar kouder..
    Je stage lijkt me erg interessant! Leuk dat je er wat over schrijft.
    Wat een leuke foto's met die kaaimannen! Echt grappig! Ook de rest van de foto's zijn weer errug mooi! Ik kan zien dat je het heel erg naar je zin hebt! Heel erg veel plezier nog!!

    Dikke knuffel!

  • 26 November 2010 - 12:48

    Heleen:

    Heyhey!
    Het project klinkt echt heel leuk. En ja, ook de warmte klinkt heel leuk. Ik heb het momenteel al koud als ik op mijn kamer de verwarming even uitzet. Fijn om te lezen dat je het nog naar je zin hebt daar.
    Groetjes Heleen

  • 27 November 2010 - 19:22

    Suus:

    Hee meissie!

    Ben jaloers op je! Ik zit elke ochtend het ijs van mn auto te krabben en jij krijgt het al koud met 23 graden! Maar... straks als jij weer terugbent is het hier nog winter dus dan zeggen wij 'Gna gna gna' ;) ookal bedoelen we dit niet lullig hoor :P

    Haha nee hoor, fijn om te horen dat alles goed gaat en dat je geniet daar!
    Met mij gaat het overigens elke dat een stukje beter dus tegen de tijd dat jij weer terugbent is het liefdesverdriet hopelijk helemaal weg :)

    Liefs en tot over een paar maanden!

  • 30 November 2010 - 07:50

    Carla:

    Geweldig Marlies,
    Een mooi verhaal en nu gaat er voor mijn idee ook echt iets gebeuren wat betreft jouw stagewerk. Het zal beslist veel indruk op je maken en je leert nog beter hun leefstijl. Zal nooit te vergelijken zijn met hier. Je zult ook hier weer moeten wennen aan de hectiek en de snelheid waar wij druk mee zijn. Maar geniet ervan en dat doe je ook. Prachtig met die kaaimannen ( wel zielig hoor) en geweldige mooie foto,s. Vooral van het vuurwerk, je zou er zo posters van laten maken. Volgens mij ben je al lekker bruin geworden je ziet er stralend uit. Maak er wat van want ik zie dat de dagen voorbij vliegen. Tot schrijfs, het is fijn om je verhalen te lezen.
    Groetjes van mij,
    Carla

  • 02 December 2010 - 19:06

    Albert Vinkenborg:

    Ha die Marlies,

    Je reisverslagen worden door iedereen gelezen. Het is in Nederland erg koud op het moment. De eerste wedstrijden op de schaats zijn al weer gehouden. Op natuurijs. Vannacht vlgs KNMI min 10 gr.C.
    Brrr....
    We lezen dat je het goed naar je zin hebt. Mooi, geniet er maar van.
    Ik wil je nu vast een fijne kerst en een goede jaarwisseling wensen want door de drukte vergeet ik het straks denk ik. Ook van Nickey en Alieke de groetjes.
    Pas goed op jezelf.
    Afz. Albert Vinkenborg

  • 02 December 2010 - 22:56

    Wilma Peelen:

    hoi marlies, wat een leuke verhalen , zou er zin inkrijgen om naar jou toe t e gaan , want hier sneeuwt het en het is ontzettend koud. Uit je verhalen begrijp ik dat je een mooie en aparte stage hebt, en veel ziet van het land. Nu veel plezier nog daar.
    groet
    Jaap , Wilma , Laura & Pieter
    sjoerd die momenteel in groningen studeert en woont.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

Genieten, genieten en nog eens genieten!!

12 Januari 2011

Back to Basic!

12 Januari 2011

Een knallend einde van 2010!!

28 December 2010

Wan bun Nyun Yari!

04 December 2010

Fun and adventure at the Raleighvallen
Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 25046

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: