Afdansen en de Commewijneplantages - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu Afdansen en de Commewijneplantages - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

Afdansen en de Commewijneplantages

Door: marlies hulstijn

Blijf op de hoogte en volg Marlies

29 Oktober 2010 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Vorige week heb ik op stage vooral kennis gemaakt met de leerlingen op onze school door per klas kennismakingsactiviteiten te organiseren. Dit was erg leuk, de leerlingen waren enthousiast en zo konden we ons ook op een leuke manier voorstellen.
Het lokaal waar Alice en ik gaan werken hebben we ook mooi versierd met slingers en gekleurde linten en het bord met mooie tekeningen. Dan is het ook wat gezelliger voor de leerlingen om te komen. Het lokaal was namelijk gewoon kaal, er stonden wat kapotte stoelen en tafels in, het bord is kapot, er is geen licht, dus dan moet er wel wat vrolijkheid in het lokaal komen. De kinderen vonden het ook erg leuk, want ze kwamen allemaal kijken en wilden graag meehelpen met versieren, dat was echt hartstikke leuk!

Afgelopen weekend ben ik met wat meiden 60 km wezen fietsen langs de Commewijneplantages. We gingen eerst naar een pier fietsen om van daaruit met een veerpondje naar de overkant van de Suriname rivier te varen. Daar legden we aan in Nieuw Amsterdam. Ja, ook in Suriname zijn veel Nederlandse plaatsen als Lelydorp, Groningen en Wageningen. Dit heeft te maken met de ‘ruil’ van de Nederlandse kolonie Nieuw-Amsterdam met de Engelsen in 1667. De Engelsen kregen Nieuw-Amsterdam (het huidige New York) en de Nederlanders kregen Suriname.
Vanaf Nieuw-Amsterdam fietsten we door richting Commewijne en van daaruit door naar Mariënburg. Daar nog heerlijke baka bana’s gegeten (gebakken banaan)
De fietsroute was ook echt heel erg mooi door de natuur! Die 60 km fietsten we zo, puur omdat het zo mooi was. Dat zou ik in Nederland niet snel doen.
We wilden ook nog de oude plantages bekijken waar de slaven vroeger werkten en dat konden we doen per boot. Maar de jongen die dat deed zei dat we dat beter een hele dag konden doen, omdat we best ver varen met de boot. Dus dat doen we een andere keer, want daar hadden we geen tijd meer voor.
Op de fiets was het ook erg gezellig en hebben we genoten van ons zangtalent. Misschien moeten we ons opgeven voor ‘The voice of Holland’?? Kijk voor een oordeel het filmpje:P Ze komen nog online te staan, als dat lukt.

Afgelopen maandag weer naar salsales geweest. Het regende echt heel erg hard, het kwam met bakken uit de hemel vallen. Werd er bijna nat van, want salsa wordt buiten gegeven aan de waterkant. Het is wel deels overdekt, maar de regen waaide door de wind er gewoon in. Het was de eerste keer in Suriname dat ik kippenvel had, doordat het best afkoelde en het flink waaide. Wist al bijna niet meer hoe dat voelde, is misschien heel moeilijk voor te stellen voor jullie, maar hier is het dus gewoon (bijna) nooit koud.
Gister heb ik afgedanst op de Merenque en de Salsa. Het stelde eigenlijk niet heel veel voor. Een gevorderde heer kiest een dame en daarmee dans je 1 nummer Merenque en 1 nummer salsa. Vijf juryleden beoordelen ons en bepalen of we door mogen naar semi 1. Er konden 3 dingen gebeuren: Ik ga niet door naar semi 1 (het vervolg van de basis), ik ga wel door naar semi 1, of ik ga voorwaardelijk door naar semi1. Voorwaardelijk houdt in dat ik dan nog beter 3 a 4 lessen van de basis salsa mee kan doen, maar verder wel door ben naar semi 1. Ik ben geslaagd voor de ‘test’ en mag direct door naar Semi 1 Woehoeeee! Ben daar erg blij mee en heb veel zin om door te gaan op de Salsa.
Er zijn foto’s en filmpjes hiervan gemaakt, dit komt nog online te staan.

Vanavond ga ik naar een soort van kinderkoorconcert. Weet niet precies wat het inhoud maar het gaat van verschillende basisscholen in Paramaribo uit, ben door de docenten van mijn school uitgenodigd daar ook heen te gaan. Het wordt gegeven in N.I.S en dat is de grootste zaal van Paramaribo schijnt, dus ik ben erg benieuwd.
Meer daarover zal ik schrijven in mijn volgende verslag.

Voor foto’s: http://picasaweb.google.com/105977152758299414324/Week4#

Brasa (knuffel)
Marlies

  • 29 Oktober 2010 - 20:05

    Roger:

    Leuk om te lezen!! viel spass nog!!

    groeten!!

  • 30 Oktober 2010 - 08:01

    Moniek:

    Hey Marliesje!

    Wat maak je toch een leuke dingen mee!! Echt super zeg!
    De foto's zijn ook weer heel mooi :D
    Heel veel plezier nog!! Ik denk aan je! :D

    Dikke knuffel!

  • 30 Oktober 2010 - 20:56

    Sann:

    Marlies!!

    Wat zul jij het daar heerlijk hebben! Ben echt wel ernstig jaloers als ik je foto's zie en je verhalen lees!

    Wat een leuk idee van jullie om het lokaal wat op te vrolijken! Maakt het voor die kids vast een stuk leuker om naar school te gaan!!

    Heel veel plezier en succes met semi salsa;)

    dikke kus!!

  • 30 Oktober 2010 - 21:46

    Lucia Hulstijn:

    wat fijn dat je door mag
    naar semi 1 gefeliciteerd
    wat goed van alice en jij dat jullie het lokaal met slingers hebben opgevrolijkt marlies veel plezier nog

  • 31 Oktober 2010 - 09:20

    Aafke:

    Leuk verhaal weer! Wat heeft in godsnaam die foto met dat pistool te betekenen??? Ziet er een beetje creapy uit hoor :P

    En leuk joh, zo'n lange fietstocht maken. Inderdaad erg mooie foto's! Fijn dat jullie nu zijn gestart op de school, en zo te horen zijn die kinderen erg blij met jullie! Leuk! Ben benieuwd hoe het verder gaat :)

    Liefs!

  • 31 Oktober 2010 - 20:24

    Lieke Hiddink:

    Hee marlies!

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    En leuke foto's!
    Geniet ervan!!

    Liefs

  • 02 November 2010 - 09:41

    Nandapanda:

    Lieve marlies (L) Wat een leuke verhalen allemaal joh :D mis je wel een beetje hoor :( maar gelukkig heb jij het heel erg naar je zin! Ik denk aan je. Liefs

  • 02 November 2010 - 12:49

    Carla:

    Hoi Marlies,
    wat doe je toch leuke dingen en ik lees ook dat je erg geniet van de mooie omgeving.Heerlijk genieten van het warme weer terwijl het hier al volop herfst is, brrrrr.
    Ga lekker door met dansen,lijkt me super leuk om te kennen.
    Maak de klas (school) maar erg gezellig dat werkt plezierig voor jullie allemaal.Geniet nog veel en tot schrijfs zullen we maar zeggen. Ik blijf je volgen, veel te leuk allemaal.
    Groetjes van mij,
    Carla

  • 03 November 2010 - 19:57

    Irma:

    Ha Marlies,

    Wat heerlijk om al je verhalen te lezen! Ik zie het allemaal weer helemaal voor me en zou er erg graag ook weer rondlopen. Ga vooral leuke tripjes maken. White beach is ook leuk, misschien nog wel leuker dan cola creek.. en je moet ook echt naar Browns bergen en daar in je hangmat slapen en brulapen horen. Maar je hebt nog tijd genoeg om dat allemaal te doen. Veel plezier, geniet er van! Ik blijf je verhalen met veel plezier en jaloezie lezen ;)

    Irma

  • 07 November 2010 - 14:11

    Heleen:

    Hey Marlies!
    Even een berichtje van mij. Tklinkt alsof je je nog prima vermaakt in dat heerlijk warme land. Gelukkig maar! Veel plezier nog en ik zal je berichtjes blijven lezen!

    Groetjes Heleen

  • 10 November 2010 - 14:46

    Anneke:

    Heej Mlies,
    Leuk zeg...om al je verhalen te lezen! En de foto's zijn prachtig! (zie alleen de filmpjes met je zangtalent nog niet;P)Ik heb je een mail gestuurd...dus ff checken! Heel veel liefs vanuit het saaie enschede! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Paramaribo

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

Genieten, genieten en nog eens genieten!!

12 Januari 2011

Back to Basic!

12 Januari 2011

Een knallend einde van 2010!!

28 December 2010

Wan bun Nyun Yari!

04 December 2010

Fun and adventure at the Raleighvallen
Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 25036

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: