De eerste dagen in Paramaribo - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Paramaribo - Reisverslag uit Hengelo, Nederland van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Paramaribo

Door: marlieshulstijn

Blijf op de hoogte en volg Marlies

29 September 2010 | Nederland, Hengelo

Lieve allemaal!

Ik ben nu 4 dagen in Paramaribo en ik vermaak me hier prima!

Zondag ben ik na een goede vlucht aangekomen. De warmte kwam me meteen al tegemoet toen ik het vliegtuig uitstapte. Gelukkig hou ik van warm weer, maar dit was wel echt zweten zeg!
Op het vliegveld pakte ik mijn koffer en zag ik dat mijn koffer was opengemaakt, omdat ik mijn slotje er zo af kon halen zonder dat de cijfercombinatie goed was. Op mijn koffer stond ook een sticker met ‘bagage checked’ dus het was duidelijk dat ze gekeken hadden, maar gelukkig was er niks aan de hand en alles zat nog op z’n plek. Dat was een hele opluchting, want je weet nooit wat ze er in kunnen stoppen...

We werden op het vliegveld opgewacht door een man die ons zou brengen naar ons huis. We moesten met z’n allen in een klein gammel busje waar van voren een dikke deuk zat en de rechterlamp helemaal kapot was dat word nog wat dacht ik hahah! Ook was er geen aparte bagageruimte dus al onze koffers moesten we ook in dat kleine busje proppen, maar het paste allemaal precies. Onderweg kon ik al genieten van de omgeving van Suriname. Ook werd het verschil tussen arm en rijk al meteen duidelijk, omdat er hele mooie huizen pal naast kleine krotten konden staan. Ik moest ook even wennen dat er in Suriname links word gereden en er dus ook weer andere voorrangsregels gelden etc, maar het went natuurlijk wel snel.

Toen we op de locatie aankwamen, werden we eerst toegesproken door de ‘concierge’. Hij legde ons uit wat we vooral niet moesten doen in Suriname, zoals andere mensen mee naar binnen nemen, ‘savonds alleen over straat etc. Dit hadden we al vaak genoeg gehoord en zullen we vast en zeker nog wel vaker horen, Surinamer vallen namelijk vaak in herhaling.
Onze slaapkamers hebben we ook democratisch verdeeld, zodat iedereen tevreden is met haar kamer. Verder heb ik die dag niet veel gedaan, de tijd vloog om!

Maandag heb ik al veel meer gezien en gedaan. We zijn met de taxi naar stichting PCOS gegaan, omdat we nog geen fietsen hadden. We werden erg hartelijk ontvangen en dat is natuurlijk erg prettig. ’s Ochtends moet ik daar om 8 uur zijn en dan beginnen we eerst met zingen en word er uit de bijbel gelezen. Dit is nou niet bepaald mijn favoriete onderdeel, maar het hoort erbij. Verder is er helaas nog niks verteld over het project, omdat die contactpersoon er niet was, dat zouden we dinsdag horen. Daarna ben ik met wat meiden Paramaribo gaan verkennen en zijn we nog naar een internetcafé geweest. In huis hebben we namelijk geen internet.
De mensen hier zijn ook echt heel vriendelijk en de mannen zijn precies zoals mij verteld was, veel gesis, getoeter, aangesproken worden, maar verder zijn ze niet vervelend dat scheelt weer:D

Dinsdag ben ik eerst met wat meiden naar een grote supermarkt geweest waar ze veel westerse producten hebben. Daar heb ik sowieso even hagelslag gehaald, want dat miste ik zo erg op mijn brood:P Bij de plaatselijke Chinese winkeltjes hebben ze heel veel producten niet. Daarna doorgegaan naar PCOS om te horen wat het project gaat inhouden, maar die contactpersoon had vandaag nog een andere afspraak dus het is weer verzet naar morgen. Hier zal ik echt aan moeten wennen, want dat is typisch Surinaams. Wat we wel te horen kregen was meer een herhaling van maandag.
Daarna ben ik wat praktische dingen gaan doen, want moest nog pasfoto’s maken voor mijn MKV-verklaring en een fiets huren. Alles in Suriname is ook gewoon zo goedkoop. Die pasfoto’s waren omgerekend 1,60euro en dan heb je 8 foto’s, waarvan 1 grote. Ook een ritje met de taxi naar het centrum is omgerekend gemiddeld maar 2,50 euro en dan delen we dat bedrag vaak ook nog door 4. En zo is het met alle dingen gewoon echt goedkoop, alleen de grote, westerse supermarkten zijn duur, vaak net wat duurder dan in Nederland zelf.

Vandaag heb ik eindelijk een beetje te horen gekregen wat het project gaat inhouden. Ik kom op een school terecht waar ik schoolmaatschappelijk werk moet verrichten, zoals gesprekjes voeren met kinderen, op huisbezoek gaan, evt. lesgeven wat ik ook maar wil. Voor de rest konden ze de scholen niet bereiken omdat ze hier nog vakantie hebben tot volgende week. maargoed...wat vandaag niet kan, komt morgen wel. (onze lijfspreuk geworden:P)

Nog even wat wistje-datjes:
-Kakkerlakken erg groot en vies zijn
-We deze dagelijks tegenkomen en heel veel insectenspray sprayen zodat ze snel doodgaan.
-Surinamers veel in herhaling vallen
-De douche altijd koud is, maar dat helemaal niet erg is.
-Ik mij minstens 2 keer per dag moet omkleden, omdat ik zoveel zweet.
-De wisselkoers op dit moment erg gunstig is.
-Ik weer net als in de overgang naar de euro erg aan het omrekenen ben.
-Er een gekko op mijn kamer is, maar ze gelukkig de muggen en spinnen opeten.
-Ik vrijwel niet gestoken word door muggen.
-De muggen hier heel klein zijn en niet zoemen.
-Ze in Suriname geen postcodes kennen.
- Het hier blijkbaar heel normaal is om de auto midden op de stoep te parkeren.
-Ik tot nu toe bijna geen foto’s heb gemaakt, omdat ik telkens mijn camera vergat.
-Ik daar verandering in zal brengen.
-Ik mij snel kan aanpassen aan het looptempo hier (verwonderlijk he)

Ik heb nu ook een Surinaams nummer: 00597-8757537
Mijn adres is: Slangenhoutstraat 97-99, Paramaribo

Ik hoop snel weer een bericht te kunnen plaatsen en nog bedankt voor al jullie lieve smsjes en berichtjes die ik gekregen heb. Blijf dat vooral doen, vind ik erg leuk!

Liefs Marlies




  • 29 September 2010 - 14:49

    Annet Dolphijn:

    Hoi!

    Fijn om te horen dat je het leuk hebt daar:) Dat gaat helemaal goed komen;)En je hebt gewoon hagelslag daar! Wat mis ik dat;)

    Veel plezier nog en we spreken elkaar snel een keer!

    XXX

  • 29 September 2010 - 16:02

    Moniek:

    Hey Marlies!

    Wat een superleuk reisverslag heb je gemaakt! (Moest erg lachen om het looptempo, en de camera die je steeds vergeet! haha). Ik merk al dat je het helemaal naar je zin hebt daar! Echt leuk! Veel plezier nog meid! Dikke kus!

  • 29 September 2010 - 18:06

    Ans Baars:

    nou Marlies je hebt al heel wat meegemaakt die paar dagen ja ik heb in CostaRica ook kakkerlakken gezien vies, maar komt in die landen schijnbaar meer voor. geniet van alles.

  • 30 September 2010 - 07:25

    Simone:

    hee Marlies!
    Het klinkt allemaal supergoed wat je daar doet en meemaakt! Heb erg gelachen om je wist je datje met de snelheid vh lopen;) veel plezier daar! X

  • 30 September 2010 - 12:13

    Hester:

    ha Marlies,wat fijn dat je het nu al naar je zin hebt,vooral met zon en zwembad,leuk om je verhalen te lezen.lekker nog een paar dagen om te wennen,veel plezier en groetjes van allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hengelo

Paramaribo

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

Genieten, genieten en nog eens genieten!!

12 Januari 2011

Back to Basic!

12 Januari 2011

Een knallend einde van 2010!!

28 December 2010

Wan bun Nyun Yari!

04 December 2010

Fun and adventure at the Raleighvallen
Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 25036

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: