Duiken, zonnen (verbranden) en chillen in Koh Rong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu Duiken, zonnen (verbranden) en chillen in Koh Rong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

Duiken, zonnen (verbranden) en chillen in Koh Rong

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

06 December 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve vrienden, familie en collega's,

Dit is mijn laatste dag in Cambodja voordat ik morgen terug vlieg in Nederland. Ik had gerust nog een tijd kunnen blijven, want het reizen is echt fantastisch, maar kijk er ook wel weer naar uit om mijn vrienden en familie te zien en vooral ook Ibbel te knuffelen:P

Vanuit Vang Vien ben ik alleen doorgereisd naar Koh Rong, een prachtig eiland in Cambodja. Ik twijfelde eerst nog om met een paar vrienden door te reizen naar de 4000 eilanden en dan naar Koh Rong, maar ik wilde echt wat meer tijd op het eiland, dus zie ik hen een paar dagen later weer.
Het duurde allemaal veel langer dan verwacht. Donderdag middag nam ik de nightbus naar Phomm Phenn waar ik vrijdag ochtend om 7uur zou arriveren, echter was ik pas in Pakse (zuiden van Laos) Dus wat ze zeiden klopt helemaal niet. De nachtbus was ook weer verschrikkelijk. Het was super smal en klein en ik moest het delen met een oud aziatisch vrouwtje die geen engels verstaat of spreekt, maar wel verwacht dat ik haar taal spreek hahah! Het duurde ook even voor ik haar duidelijk had gemaakt dat ik niet aan de raamkant wilde slapen (dat zie ik echt niet zitten, ik slaap vaak slecht in de bus en wil er dan uit als er een toiletstop is of om gewoon ff de benen te strekken en dan wil ik niet continue over haar heen hoeven klimmen hihi. Maar dat is uiteindelijk gelukt en het was ook wel een lief vrouwtje. Eenmaal uit de bus gevraagd hoelang de busreis gaat duren naar Phomm Phenn. Volgens de chauffeur 3 uur...oke prima... maar na 3 uur waren we de grens naar cambodja nog niet eens over hahah! Oh my buddha....Geloof nooit wat ze zeggen in Cambodja want het klopt NOOIT! Aan de grens heb ik 'ruzie' gemaakt met de mensen die mij een visa moesten geven want ik moest verdorie 35 dollar betalen, terwijl het 4 weken geleden nog 25 dollar was. Uiteindelijk heb ik het samen met de anderen toch maar betaald want we kwamen anders gewoon niet verder. Na nog een uur in de bus kwamen we aan bij een busstop waar we weer moesten wachten op een andere bus. Ondertussen zei de chauffeur dat ik beter naar Siem reap kon reizen en daar de nachtbus kon nemen naar Sihanoukville. Was handiger. klopte dus niet, want met een andere chauffeur kreeg ik dus onenigheid omdat ik een ticket had naar Phomm Phenn en niet naar siem riep, of ik even een nieuw tcket wilde kopen naar Siem reap wat notabene hetzelfde bedrag was!! Ik werd ontzettend pissig (was natuurlijk ook al een hele dag en nacht onderweg) heb gezegd dat hij de bus naar Phomm phenn kon bellen om mij op te halen (die was nl net weg) en anders mij gewoon naar Siem reap te laten gaan. Chauffeur weer bellen, bus komt er aan...oke we wachten het af. Uur later nog geen bus, maar er kwamen wel 3 andere bussen naar Siem reap, weer gevraagd of mijn bus kom. Ja komt er aan. Toen iedereen eenmaal in de bus zat, nogmaals gevraagd en toen zei die 'stap maar in'. Dus uiteindelijk toch naar Siemreap. We zaten erg opgepropt in de bus, want het was erg krap maar we kwamen tenminste weer verder. Eenmaal in Siem Reap om 9 uur savonds!!! direct naar een busticket office gegaan om een nightbus te regelen naar sihanoukville, was het vol! Ik kon wel janken want als ik de volgende dag pas kon was ik weer een hele dag kwijt. naar een andere maatschappij gegaan en die had nog plek,,,,wat een opluchting:) Maar goed, het grappige is nu wel weer dat de nightbus niet direct doorreisd naar Sihanoukville,m aar gaat via...jawel, Phomm Phenn. Had uiteinijk niks uitgemaakt, want dan had ik in Phomm phenn een hostel moeten zoeken.
In Phomm Phenn de volgende dag weer overgestapt op een andere bus naar Sihanoukville. Busrit zou 4 a 5 uur duren....uhuh niet dus. Weer 8 uur, omdat de bus overal stopte om mensen binnen te laten, familieleden op te pikken, broodje te kopen etc etc. Ik was dus te laat om de laatste ferry te halen naar Koh Rong, dus de avond doorgebracht in Sihanoukville samen met een italiaans meisje en Zwitserse jongen, was wel gezellig overigens:) Ik wist al wel dat Sihanoukville veel sekstoerisme kent maar dat het zo overduidelijk was had ik niet verwacht. Je ziet zoveel oude mannen met een ontzettend jong meisje lopen, Verschrikkeiljk. Gelukkig bleef ik maar 1 nachtje.

Koh Rong.
De volgende dag met het italiaanse meisje naar Koh rong gegaan. Het is daar erg prachtig en geen irritante verkopers die vragen of je wat wil eten, drinken of wat anders wil kopen. Wat dat betreft minder toeristisch. Je kunt er heerlijk aan het strand liggen en dat was ik ook van plan om te doen alle dagen, maar in plaats daarvan ben ik 3 dagen een duikcursus gaan volgen. Echt super gaaf, je leert zoveel! Heb eerst een gratis testdive gedaan om te kijken hoe ik zou reageren onder water, maar dat ging helemaal goed. volgens de duikinstructeur was ik 'more able then other people to dive', dat is toch fantastisch om te horen:D
Ben dus de cursus gaan doen en samen met 1 andere nederlandse jongen en had een nederlandse duikinstructrice. Behalve dat je ontzettend mooie visjes en koraal ziet moet er ook echt geoefend worden onder water. ik moest mijn masker afzetten en weer opzetten en leren hoe je het water weer uit het masker krijgt. De regulator (beademing) moest ik uit mijn mond halen, weer in mijn mond doen en dan uitademen en dan kun je weer normaal ademhalen. Je moet weten wat je moet doen in noodgevallen als je buddy niet goed word etc etc. Super interessant en voelde me gewoon als een vis in het water:)
Verder nog veel theorie en examen moeten doen en glansrijk geslaagd! Nu ben ik officieel een Padi open water diver en kan ik overal met een buddy tot 18 meter onder water duiken. Maar door die 3 daagse cursus heb ik overdag dus bijna geen zon gezien, dus die schade moest ik donderdag even inhalen, en hoe.....Compleet verbrand toen ik op mijn buik in slaap viel...oeps. Aan mijn benen is het al wel weggetrokken, maar mijn rug nog niet helemaal, maar ach dat overleef ik wel en het belangrijkste heb ik, een mooie bruine kleur als ik terug kom in Nederland:D
Gister de nachtbus teruggenomen naar Siem Reap, daarvoor nog een heerljke en te grote pizza naar binnen gewerkt, jummie;) De nachtbus die ik nu had is de meest luxe tot nu toe. Ik kan helemaal plat liggen met een fatsoenlijke lange deken en er was wifi( hoewel dieh et de helft van de tijd niet goed deed maar dat terzijde. Hoewel ik nog steeds slecht sliep heb ik vannacht toch het beste geslapen in de bus. De bus is een paar keer gestopt voor een toiletstop, lekker in de bush bush plassen en daarna ging de bus weer door.
Vanochtend Erik opgezocht in zijn appartement en mijn koffer alvast ingepakt en dan vlieg ik morgen terug en kom ik 18.35u (NL tijd) aan op Schiphol.

Waarschijnlijk ben ik de helft weer vergeten te vertellen, maar dan moeten jullie maar snel langskomen om de verhalen in reallife te horen;)

Tot snel!

Veel liefs en een knuf,
Marlies

  • 06 December 2014 - 18:52

    Marga Jansen:

    Wat geweldig om dit te lezen, dat wil zeggen: ik heb nog niet eerder een verslag van je gelezen: je schrijft prachtig! Alsof ik je pret en frustraties kan voelen, zo goed.
    Ik ga die andere verhalen ook lezen, ik begin dus omgekeerd, haha.
    Morgen kom je al thuis, hoorde ik van Lucia, dus ik wens je een goede reis! En tot ziens,
    liefs, Marga.

  • 07 December 2014 - 00:47

    Willem :

    prachtig geschreven wanneer ga je een boek schrijven over alles wat je hebt meegemaakt
    de rest hoor morgen wel gr. willem

  • 07 December 2014 - 12:29

    Suus:

    Hee meid!
    Wat maak je toch een hoop mee! Wil snel je verhalen in real life horen :) Kan niet wachten om je weer te zien!! Veel succes met de terugreis.
    Dikke kus en knuf :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 1434
Totaal aantal bezoekers 25022

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: