ISSR en leuke Cambodjaanse weetjes:) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu ISSR en leuke Cambodjaanse weetjes:) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Marlies Hulstijn - WaarBenJij.nu

ISSR en leuke Cambodjaanse weetjes:)

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

01 November 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve familie, vrienden en collega's

Ik heb nog een laatste blog over Cambodja, want ik had nog lang niet alles verteld over Cambodja

Ik heb nog een weekje meegedraaid op ISSR, een internationale basisschool, in groep 1/2. Hier kwam ik terecht doordat de vrouw van een collega van Erik op de school ertegenover werkt en ik daar misschien nog wel kon helpen. De juffrouw was erg blij dat ik kon helpen, al was het maar voor een week omdat ik ten eerste al engels kon. De meeste ' juffen en meesters' die er werkten waren Westers, maar de onderwijsassisten zijn veelal Cambodjaans en spreken niet heel goed Engels.
Ik vond het erg leuk om te werken met die kinderen, alleen al om te zien hoe dat er in zo'n klas aan toe gaat en hoe de kinderen zijn.De juf gaf les naar westerse maatstaven.
Aan het eind van die week was er nog een Halloween party, erg leuk! Alle kinderen kwamen mooi verkleed op school als prinses, spiderman of een eng monster. De school kwam bij elkaar en per groep werden er 2 kinderen gekozen die het best gekleed waren.

De daycare bij Pactics is ook geopend, niet al het speelgoed is er al, dat moet nog binnenkomen. Maar de boel is al behoorlijk opgefleurd en alle basisdingen zijn er. Langzaam aan komen de baby's binnen, dus de daycare workers kunnen daar mooi aan wennen. Het is jammer dat ik niet verder kan zien hoe het verder gaat, maar de belangrijkste dingen zijn gedaan en wat nog gedaan moet worden heb ik overgedragen.

Verder nog wat leuke dingen over Cambodja:
Cambodjanen zijn erg bijgelovig, ze geloven in de gekste dingen. De meeste dingen kan ik niet eens onthouden omdat ze zo raar zijn haha!
- Als iemand flauwvalt geloven ze dat je 3 keer over ze heen moet springen omdat ze dan weer wakker worden.
- Als het onweert (of soms zelfs als het regent) kun je niet met elkaar telefoneren. Ze geloven dat de bliksem kan inslaan in je telefoon en degene met wie je aan het telefoneren bent dan ook een schok krijgt en dood gaat.
- Als iemand rode ogen heeft (wat voor reden dan ook) kijken ze diegene niet meer aan, omdat ze bang zijn dat ze het ook krijgen.
- Er was een tijdje een werknemer bij Pactics die (als er geen westers persoon aanwezig was in het bedrijf) begon te schelden en te schreeuwen en zei dan dat ze bezeten werd door een geest/demon. De volgende dag hebben ze meteen een boedha beeld/tempeltje gekocht om het ' kwaad' te verdrijven.
Toen die werknemer het voor een tweede keer deed (toen er weer geen westers persoon was) is ze daarna ontslagen (ook om andere redenen) want dit kan gewoon niet binnen een bedrijf en ze maakt er andere mensen mee bang

En zo zijn er nog veel meer gekke dingen hihi!

- De local Khmer food bestaat altiojd uit rijst met soep en groente. Krijg je allemaal op een apart bordje en het is de bedoeling dat je de soep over de rijst doet en dat eet met de groente. Je eet het ook niet met vork en mes, maar met vork en lepel. De vork gebruik je dan als een soort mes.
De khmer food is overigens erg lekker en zeker aan te raden!

- De cambodjanen (en volgens mij ook andere aziaten) willen absoluut niet bruin worden, want hoe blanker ze zijn hoe meer ze lijken op westerse mensen. Om te voorkomen dat ze bruin worden (vooral als ze buiten werken) zijn ze van top tot teen bedekt. Lange broek en shirt met lange mouwen, sokken in hun slippers, handschoenen aan, sjaal over een gezicht dat alleen hun ogen vrij zijn en een grote hoed op en evt nog een zonnebril hahah! Het zweet breekt me al uit als ik eraan denk dat te moeten dragen in die hitte, maar goed dat doen ze natuurlijk zelf.

- Ik ben nog met Erik op de motor naar een groot meer geweest, waarvan de overkant ook niet te zien is. Was erg mooi! En alle huisjes staan ook op hoge palen, zodat hun huis niet onder water komt te staan in het regenseizoen.

- Er leven hier veel straathonden en katten. Ze doen helemaal niks gelukkig, maar vooral die katten zien er vaak erg mager en slecht uit. Vooral als ik een kat zie die lijkt op Ibbel, dan heeft Ibbel toch echt niks te klagen thuis 

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen, hiernaar zal ik alleen nog een blog schrijven op mijn eigen site: marlieshulstijn.waarbenjij.nu

Veel liefs, Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Marlies

Actief sinds 07 Sept. 2010
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 25017

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 17 November 2014

Thailand en Laos

09 Oktober 2014 - 01 November 2014

Siem Reap en Phnom Phenh

26 September 2010 - 30 Januari 2011

Paramaribo

Landen bezocht: